۱۳۸۹ فروردین ۱۵, یکشنبه

سلامت و امنيت

قبل از اينکه وارد جزئيات BDSM بشوم لازم است که در مورد ايمنی صحبت کنم، دنيای bdsm دنيای هيجان انگيز و جالب و لذت بخشی است، همه چيز اينجا با روال عادی زندگی متفاوت است، تجربه ها بسيار عميق تر و خاص تر از زندگی و روابط روزمره هستند ولی در عين حال مي تواند دنيای خطرناکی هم باشد.
يک ارباب ناوارد و تازه کار يا اربابی که نتواند در موقعيت به اندازه کافی خودش را کنترل کند، يا برده اي که نا آگاهانه ارباب را زياد از حد تحريک کند و به سمت کارهای خطرناک بکشد، موقعيت ها و بازی هايی که بالقوه خطرناک هستند، افراد ناشی يا کسانی که بدون شناخت خود وارد bdsm مي شوند، کسانی که
اين روابط را با وحشيگری و ارضای حس پرخاشگری اشتباه گرفته اند و... همه می توانند خطرساز باشند. پس بهتر است که قبل از اينکه چيزهای جديد را تجربه کنيم ابتدا خطرات را بشناسيم و راه های پيشگيری از آن را ياد بگيريم.
ايمنی در bdsm چند وجه دارد، ايمنی فيزيکی (جسمی)، ايمنی روانی و عاطفی، ايمنی اجتماعی و عرفی

من در اين پست 10 نکته کليدی را مطرح خواهم کرد و در پست های بعدی توضيحات بيشتری خواهم داد:

1.در رؤياها و فانتزی های شما هر چيزی امکان پذير است، هر چيزی را مي توانيد در ذهنتان تجربه و تخيل کنيد اما مراقب باشيد که انجام آن چيزها در واقعيت مي تواند چيز کاملاً متفاوتی باشد. در عملی کردن فانتزی های ذهنيتان عجله نکنيد، آهسته آهسته پيش برويد، در هر بار سکس فقط يک قدم جلو برويد و اجازه دهيد برای هر تجربه جديد زمان مناسب فرا برسد، انجام دادن تجربه های کوچک تر با دقت و با آرامش لذت بخش تر است تا اينکه بخواهيد در همان اوايل رابطه و تجربه همه چيز را امتحان کنيد.
در مورد روياها و تخيلاتتان به راحتی با پارتنر خود صحبت کنيد، اما مراقب باشيد جوری صحنه مورد نظر خود را تعريف نکنيد که کاملاً نتیجه و موقعيت از پيش تعيين شده باشد، به شریک خود فضای لازم را برای آزادی عمل و ابتکار بدهيد و در هر صورت طوری رفتار نکنيد که هميشه اين معنی را برساند که اين مقدار کافی يا ارضا کننده نيست، با احتياط و قدم به قدم بيشتر بخواهيد.

2.حتماً، حتماً، حتماً از قبل کلمات امنيتی (safe words) يا نشانه های امنيتی مخصوصی را با هم قرار بگذاريد تا در مواقع لازم از آنها استفاده کنيد. به هر دليلی که نخواستيد از اين کلمات استفاده کنيد هم قبلاً با پارتنر خود کاملاً در اين مورد صحبت کنيد و دليل خود را توضيح دهيد. هرگز کلمات امنيتی را ناديده نگيريد، اين يک قانون مطلق است، وقتی کلمه امنيتی در حين سکس گفته شود بايد به آن احترام گذاشت و نبايد به آن بی توجهی کرد، اهميت اين کلمات از هرچيزی بيشتر است.

3.از قبل با پارتنر خود در مورد تمايلات و مرزها و محدوديت های خود صحبت کنيد، بگوييد که چه چيزهايی را دوست داريد يا دوست نداريد، اگر شما به او نگوييد، انتظار داريد که او از کجا بداند که شما از فلان کار خوشتان نمی آيد؟

4.تلاش کنيد نشانه ها و علامت هايی که به پارتنر خود مي دهيد کاملاً واضح و روشن باشد، اصلاً فکر نکنيد که ارباب شما قدرت ذهن خوانی دارد! من خودم يک ارباب هستم و خيلی ديده ام که برده ها سعی مي کنند با علامت های نامفهوم و ناواضح برخی مطالب را به من برسانند، اين اصلاً خوب نيست، رک و واضح باشيد، مطمئن باشيد برای ارباب شما هيچ چيز بدتر از اين نيست که شما يک تجربه لذت بخش را تبديل به يک تجربه تلخ و بدون لذت برای خودتان کرده ايد، ارباب دشمن شما نيست، او می داند که شما از اين رابطه لذت مي بريد و مي خواهد که همچنان لذت ببريد، سعی نکنيد به زور چيزی را تحمل کنيد،رک و واضح باشيد.

5.از وسايل با کيفيت و تميز و بهداشتی در سکس استفاده کنيد، اگر وسايلتان را از جايی مي خريد يا خودتان مي سازيد هميشه بهترين ها و بهترين مواد را بخريد، خسيس نباشيد! مثلاً شايد يک طناب نخی با قطر مناسب خيلی گرانتر از يک طناب پلاستيکی باشد و سخت تر هم پيدا شود اما به اين فکر کنيد که سلامت و امنيت برده شما ضامن ادامه رابطه لذت بخش شما است.

6.در تخمين قدرت تحمل خودتان زياده روی نکنيد، شايد در تخيلتان خوردن صد ضربه شلاق بسيار لذت بخش باشد ولی مطمئن باشيد آن صد ضربه تخيلی هيچ شباهتی به ده ضربه واقعی ندارد! از کم شروع کنيد، اگر توانستيد و نياز داشتيد پله پله زيادترش کنيد. هرگز در مورد چيزی که تا حالا امتحان نکره ايد يا از تحمل خودتان مطمئن نيستيد قول ندهيد، مثلاً شما تا حالا با ترکه فلک نشده ايد (کف پايی نخورده ايد) چرا به راحتی به ارباب التماس مي کنيد فلان تنبيهی که برايتان در نظر گرفته است را با مثلاً 20 ترکه کف پايتان عوض کند؟
الگو گرفتن از ديگران در bdsm بد نيست اما هرگز با خودتان نگوييد که من هم مي توانم مثل فلانی تحمل کنم يا فلان کار را انجام دهم، تا ياد نگرفته ايد و تا از خودتان به اندازه کافی نمي دانيد در مورد خودتان قضاوت نکنيد.

7.کاملاً بر صحنه اي که در آن قرار داريد تمرکز کنيد، مواظب حواس پرتی ها باشيد.

8.الکل، هر نوع دارو (مسکن ها، آرامبخش ها و...) ،مواد مخدر و روانگردان (ترياک، شيشه، حشيش و گراس و...) در حين صحنه bdsm مي توانند بسيار خطرناک باشند، ممکن است که کنترل از دست شما خارج شود، ممکن است که به طور غير واقعی تحملتان نسبت به درد زياد شود و آسيب ببينيد و ده ها خطر ديگر، باور کنيد هيچ نيازی به استفاده از هيچ دارويی نداريد، خود bdsm به تنهايی محرک بسيار قوی برای ترشح اندورفين ها و دوپامين های طبيعی مغز است، داروها فقط باعث مي شوند اين سيستم طبيعی از مدار خارج شود و به طور مصنوعی اين مواد را ترشح مي کنند.
من به برده ها شديداً توصيه مي کنم مراقب ارباب هايی که حشيش،شيشه،کوکايين و الکل مصرف مي کنند باشند، ريسک نکنيد، از اين چنين افرادی فاصله بگيريد.

9.هرگونه مشکل فيزيکی يا روانی که داريد حتماً با پارتنر خود مطرح کنيد، هر بيماری خاصی که داريد يا قبلاً داشته ايد هر جراحی و... که داشته ايد را حتماً بگوييد، اگر داروی خاصی مصرف مي کنيد هم حتماً بگويد و آن را در دسترس قرار دهيد.

10.آماده بروز هرگونه فوران احساسات يا هيجان غير عادی باشيد، برای هر عکس العمل غير عادی عاطفی آماده باشيد، اما نترسيد و نگران نباشيد و اجازه ندهيد چنين مواردی لذت کل سکس شما را از بين ببرند. چنين حالت هايی در bdsm زياد اتفاق می افتد.

در پست های بعدی به طور جداگانه و مفصل در مورد بعضی از اينها توضيح خواهم داد.



۱۳۸۹ فروردین ۱۳, جمعه

سادومازوخيسم

sadism ساديسم لذت بردن از ايجاد درد يا تحقير کردن ديگران است، مازوخيسم (masochism) لذت بردن از دريافت درد يا حس حقارت است. از آنجايی که اين دو مورد در bdsm همواره در ارتباط با هم هستند به کل اين فعاليت اصطلاحاً سادومازوخيسم (sadomasochism) گفته می شود. من به طور خلاصه از اصطلاح S&M برای اشاره به سادومازوخيسم استفاده مي کنم.
نکته بسيار مهم که همين جا بايد به آن اشاره کنم اين است که استفاده از اين کلمات در روانشناسی و روانپزشکی با استفاده از آنها در bdsm تا حد زيادی تفاوت دارد. در آسيب شناسی روانی اين سه عبارت برای اشاره به دسته خاصی از بيماری ها به کار می رود(که لزوماً هم بار معنايی جنسی ندارد،يعنی مثلاً بيماری که از لحاظ روانپزشکی ساديست شناخته می شود ممکن است اصلاً از آزار ديگران در سکس لذت نبرد يا اصلاً از آزار ديگران هيچ لذتی نبرد کلاً و به طور مرضی آزارگر است، يا يک بيمار که از لحاظ آسيب شناسی روانی مازوخيست محسوب می شود ممکن است از خود آزاری بوسيله مثلاً محروم کردن خود از خواب يا غذا يا خودزنی با وسايل برنده و... لذت ببرد و هيچ تمايلی به دريافت آزار جنسی نداشته باشد به شيوه اي که در bdsm انجام می شود)
بعداً در مقاله های مفصل تری راجع به تفاوتهای زمينه های مختلف bdsm با بيماری های روانی مفصل صحبت خواهم کرد ولی فعلاً همين قدر کافی است که توجه کنيد سادومازوخيسم از ديد آسيب شناسی روانی لزوماً بيماری تلقی نمي شود و بايد شرايط خاصی داشته باشد تا به عنون بيماری محسوب شود.
تفاوت سادومازوخيسم با ساير زمينه های bdsm در اين است که در S&M مسأله لذت بردن از درد مطرح است، در يک رابطه D/S (مافوق و زيردست) ممکن است که زيردست هيچ تمايلی به تجربه درد نداشه باشد، چنين فردی مازوخيست تلقی نمي شود و ممکن است که فقط از تحت کنترل بودن بوسيله اربابش لذت ببرد. کسانی که خيلی زياد از درد لذت می برند اصطلاحاً فاحشه درد (pain slut) خوانده می شوند، البته معنی دقيق تر اين عبارت "دارای شهوت درد" است.
قبلاً تأکيد کردم که زمينه های مختلف bdsm با هم تداخل زيادی دارند و تعيين کردن مرزی برای جدا کردن اين زمينه ها عملاً غيرممکن است.
خالی از لطف نيست که اشاره کنم کلمات ساديسم و مازوخيسم از اسامی دو نويسنده به نام های "مارکی دو ساد" و "لئوپارد ون ساشر-مازو" گرفته شده است که در کتاب های خود داستان هايی از افرادی که به عبارت امروزی ساديست يا مازوخيست بودند می نوشتند.مثل کتاب های "جاستين" "جوليت" "120 روز در سدوم" "ونوس در لباس خز" (فيلم هايی هم از زندگی و کتاب های اين نويسندگان ساخته شده است که سر فرصت آنها را برای دانلود خواهم گذاشت)

قابل توجه است که بسياری از افراد که اصلاً تمايلات bdsm هم ندارند در سکس معمولی خود از برخی موارد ساديستيک و مازوخيستيک لذت می برند، چيزهايی مثل اسپنک، گاز گرفتن، نيشگون گرفتن، قلقلک و... من خودم می توانم به جرأت بگويم که بيش از 80% زنان و دخترانی که با من رابطه سکسی معمولی داشته اند از اسپنک لذت مي برده اند در حالی که هيچ تمايلات bdsm نداشتند، شما هم اگر پارتنری داريد که فکر مي کنيد ساديست يا مازوخيست نيست اين را امتحان کنيد، مثلاً در زمان سکس بخصوص در پوزيشن doggy style (حالت سجده) پارتنر خود را اسپنک کنيد يا از او بخواهيد که شما را اسپنک کند، مطمئن باشید که به احتمال زياد خوشش خواهد آمد.
سادومازوخيسم و همه زمينه های ديگر bdsm تا زمانی که اختلال جدی در زندگی فردی و اجتماعی فرد ايجاد نکنند بيماری تلقی نمي شوند، ايجاد اختلال جدی در زندگی هم از فرد تا فرد متفاوت است، مثلاً ممکن است برای يک نفر برده دائمی يک ارباب بودن هم هيچ اختلالی در زندگی اش ايجاد نکند و برای فرد ديگر حدود خيلی کمتر از اين هم اختلال ايجاد کند، تشخيص اينکه ساديسم يا مازوخيسم يک نفر در حد مرضی است بر عهده روانشناس حرفه اي است، البته روانشناسی که واقعاً علمی عمل کند نه از اين روانشناس هايی که در ايران پر شده اند و به قول خودشان روانشناس اسلامی يا بومی هستند!