۱۳۸۹ فروردین ۳, سه‌شنبه

BDSM چيست؟

BDSM : اصطلاحی کلی برای اشاره به يک روش خاص زندگی، رابطه جنسی، عاطفی و... است که در آن دو نفر يا بيشتر با رضايت يکديگر نقش هايی را به عهده می گيرند تا با تجربه درد، قدرت، هيجان، کنترل، تحقير و ... به لذت و هيجان روحی و جسمی و جنسی برسند، ارضا شوند و به آرامش رسيده و تخليه روانی هيجانی را تجربه کنند.
BDSM شامل گستره وسيعی از فعاليت ها است و دامنه و نوع اين فعاليت ها را هر کس با شناخت از خود تعيين می کند، بسياری از فعاليت هايی که تحت عنوان BDSM انجام می شوند ممکن است از سوی جامعه و حتی برخی روانشناسان، جزء انحرافات جنسی يا اخلاقی محسوب شوند. امروزه هزاران نفر در سراسر جهان در روش زندگی bdsm مشارکت می کنند، گروه ها و انجمن های زيادی وجود دارند، سايت ها و جوامع مجازی زيادی هم به bdsm می پردازند. همچنين با توجه به گستردگی دامنه bdsm افراد بسيار زيادی وجود دارند که بدون اينکه دقيقاً از اين مطالب آگاه باشند، در زندگی خصوصی خود برخی فعاليت های bdsm را برای رسيدن به لذت جنسی بيشتر تجربه می کنند.

مشخصه برجسته فعاليت ها و روابطی که در زمينه bdsm انجام می شوند اين است که معمولاً افراد هر کدام نقشی را بر عهده می گيرند که اين نقش ها مکمل يکديگر هستند ولی با هم برابر نيستند. (مثلاً ارباب و برده) معمولاً فردی که کنترل کننده است و اعمال قدرت می کند و يا کارهايی را بر روی فرد ديگر انجام ميدهد يا او را وادار به انجام کارهايی می کند، تاپ (top) يا مافوق (dominant) يا ارباب (master) يا... نام دارد
و فردی که تحت کنترل قرار ميگيرد و يا کارهايی روی او انجام می شود بات (bottom) يا زيردست (submissive) يا برده (slave) يا... نام دارد.
برخی هم هستند که به نوبت جايشان را عوض می کنند (گاهی تاپ هستند و گاهی بات) به اين افراد سوييچ گفته ميشود.

اصطلاح BDSM از ترکيب سه عبارت BD از (bondage & discipline) و DS از (dominance & submission) و SM از (sadism & masochism) ساخته شده است. تعريف اين کلمات در پست های بعدی گفته خواهد شد.

۱ نظر: